Historia i oferta książkowa wydawnictwa

20 lat w życiu wydawnictwa to tyle, co pierwsze zdanie książki, może pierwszy akapit, pierwsza strona czy rozdział. Jakże często jej dalsze losy – to czy będzie wydana i to czy będzie czytana – zależą od tego, co było na początku.

Na początku naszej dwudziestoletniej drogi była książka Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły A. Faber i E. Mazlish. Przywiózł ją do Polski Robert David Gamble, Amerykanin, żeby – jak mówi – pomagała ludziom żyć. Zrealizowanie tej misji powierzył mnie, kiedy jeszcze pracowałem w państwowym Wydawnictwie Poznańskim, ale stało się to możliwe w firmie, którą założył i nazwał Media Rodzina of Poznań, Inc.

Wtedy, jesienią 1992 roku, nie przypuszczaliśmy, że będziemy wydawać następne książki. Jednak entuzjastyczne przyjęcie pierwszej książki, która ukazała się w grudniu 1992 roku, spowodowało, że  zaczęliśmy myśleć o ciągu dalszym. Robert Gamble, wierny swojej misji niesienia pomocy, okazał się niezgłębioną kopalnią pomysłów, ja natomiast mogłem zająć się ich układaniem fundamentów solidnego wydawnictwa.

Jednym z jego głównych filarów stały się popularne poradniki o tym, jak żyć w rodzinie, w społeczeństwie, dotyczące wychowania, uzależnień. Spośród nich wiele już gościło i gości na listach bestsellerów, m.in. pierwsza nasza książka Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały…, która po dwudziestu latach obecności na rynku ciągle znajduje się w ścisłej czołówce naszych najlepiej sprzedających się książek, Inteligencja emocjonalna Daniela Golemana czy Mały poradnik życia H. Jacksona Browna Jr., którego kalendarz cieszy się stale rosnącym powodzeniem.

Bezprecedensowym wydarzeniem w życiu naszego wydawnictwa stało się wydanie Harry’ego Pottera J. K. Rowling. Łączna sprzedaż siedmiu tomów cyklu osiągnęła już 5 mln egzemplarzy, co pozwoliło nam w sposób wyraźny zaistnieć na rynku literatury dla dzieci i młodzieży. Do tej pory byliśmy dumni z licznych edycji Opowieści z Narnii C.S. Lewisa, teraz mogliśmy pokusić się o pierwsze w Polsce wydanie Baśni i opowieści H.Ch. Andersena, przełożone bezpośrednio z języka duńskiego, o pełne wydanie w nowym przekładzie Baśni dla dzieci i dla domu braci Grimm. Te fundamentalne edycje baśni sprawiły, że naszą uwagę w większym stopniu skierowaliśmy w stronę klasyki, którą w nowych szatach graficznych i nowych przekładach zaprezentowaliśmy, wydając Pinokia C. Collodiego z ilustracjami R. Innocentiego, tom baśni rosyjskich Czarna kura z ilustracjami G. Spirina czy Księgę dżungli R. Kiplinga z ilustracjami J. Wilkonia.

Spośród polskich książek największy sukces odniósł Pan Kuleczka  W. Widłaka z ilustracjami E. Wasiuczyńskiej. Wydany w tym roku tom szósty cyklu pt. Pan Kuleczka. Radość wywołał entuzjastyczną radość wśród wielu tysięcy fanów bohaterów serii: muchy Bzyk-bzyk, kaczki Katastrofy, psa Pypcia i pana Kuleczki.

Zapoczątkowana parę lat temu moda na audiobooki sprawiła, że prawie natychmiast znaleźliśmy się w czołówce wydawców książek do słuchania. Stało się to głównie za sprawą najwybitniejszych polskich aktorów czytających nasze książki: Jerzego Stuhra, Piotra Fronczewskiego, Mariana Opani, Anny Seniuk, Zbigniewa Zapasiewicza, Krzysztofa Kolbergera, Jerzego Zelnika, Krzysztofa Globisza, Anny Dereszowskiej i in. Byliśmy i jesteśmy konsekwentni w tworzeniu oferty audiobooków, zapraszając do współpracy aktorów z najwyższej półki. W rezultacie okazało się, że nasz najchętniej słuchany audiobook Przychodzi Platon do doktora w wykonaniu Jerzego Stuhra sprzedaje się lepiej niż książka papierowa.

Wiele naszych książek i ich autorów otrzymało znaczące nagrody prestiżowych instytucji i gremiów kulturalnych, m.in. Polskiej Sekcji IBBY, Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek, Donga, Fundacji ABC XXI „Cała Polska czyta dzieciom”, Bestsellery Empiku, Komitetu Ochrony Praw Dziecka, magazynu literackiego „Książki”, „Pióro Fredry”, H.Ch. Andersena, Kornela Makuszyńskiego. Jednak najwięcej laurów i hołdów zebrał Pamiętnik Blumki Iwony Chmielewskiej, który wydany z okazji trwającego obecnie Roku Korczakowskiego zachwycił i poruszył serca wielu tysięcy czytelników w Polsce i na świecie.

Naszą siedzibą jest Poznań, stąd obecność w naszej ofercie posnanianów, książek popularnonaukowych nawiązujących do wielkich historycznych wydarzeń (Powstania Wielkopolskiego, Poznańskiego Czerwca 1956), political-fiction (Piotr Bojarski) czy  wspomnień (Jerzy Korczak, Theo Richmond). Niestety w tym roku zmarł najwybitniejszy Wielkopolanin Stefan Stuligrosz, wielki dyrygent i twórca chóru „Poznańskie Słowiki”. Dzięki Bogu jednak, w naszej ofercie pozostaną na długo Jego wspomnienia pt. Piórkiem Słowika. Non omnis mortuus es, Panie Profesorze.

Na koniec pragnę dodać, że po 20 latach działalności nasza firma powróciła do swojej pierwotnej nazwy Media Rodzina Sp. z o.o.

dyrektor, redaktor naczelny
Bronisław Kledzik